دسته بندی ها
ماشین آلات راهسازی

نکات مراقبت از زیربندی بیل مکانیکی – سنگین راه

روش های نگهداری از زیربندی بیل مکانیکی

بیل مکانیکی برای اینکه بتواند عملکردی بهینه داشته باشد، به نگهداری مداوم نیاز دارد. اپراتورها معمولا اقدامات مختلفی مانند بازرسی منظم، روغن‌کاری قطعات و تغییر فیلترهای هیدرولیکی کثیف را برای نگهداری از بیل‌های مکانیکی انجام می‌دهند؛ ولی، مراقبت از زیربندی بیل مکانیکی را فراموش می‌کنند یا نادیده می‌گیرند. در ادامه این مطلب، شما را با روش های مراقبت از زیربندی بیل مکانیکی آشنا می‌کنیم تا بتوانید عمر آن را افزایش دهید.

 

بررسی منظم زیربندی بیل مکانیکی

اپراتورها با بازرسی منظم زیربندی بیل مکانیکی، می‌توانند هر گونه مشکل کوچک و بزرگی را شناسایی کنند. آن‌ها باید به دنبال بخش‌هایی که دچار پارگی، ساییدگی، ترک‌خوردگی یا دیگر آسیب‌ها شده‌اند، بگردند و مطمئن شوند که هیچ قطعه‌ای گم نشده است. اگر اپراتور هستید، ابتدا محافظ سنگی دستگاه و سپس موتور و چرخ‌دنده‌ها بررسی کنید. همچنین بررسی غلتک‌ها، پیچ‌ها، کفشک‌ها، زنجیرها و سایر قطعات را فراموش نکنید. به دنبال هر گونه نشتی روغن نیز بگردید؛ زیرا، می‌تواند نشان‌دهنده ترک‌خوردگی قطعات مرتبط با آن باشد.

 

اگر قطعاتی گم شده است، مراجعه به سنگین راه و خرید از آن به عنوان نمایندگی فروش لوازم یدکی بیل مکانیکی تهران که به تمامی شهرهای ایران نیز ارسال دارد، اقدامی آگاهانه، مطمئن و به‌صرفه است. 

 

تمیز نگه داشتن بیل مکانیکی و زیربندی

اگر زیربندی بیل مکانیکی با خاک و گل پوشانده شود، اپراتورها نمی‌توانند مشکلات را شناسایی کنند. اگر اپراتورها هیچ اقدامی را برای تمیزکردن بیل مکانیکی و زیربندی آن انجام ندهند، تجمع موادی مانند گل باعث ساییدگی پیچ‌ومهره، چرخ‌دنده و غلتک‌های فلزی و ازبین‌رفتن آن‌ها خواهد شد. اگر دما کاهش یابد، خاک و گل یخ می‌بندند و سرعت ساییدگی و ازبین‌رفتن آن‌ها را افزایش می‌دهند. همچنین وزنی که گل و زباله‌ها به بیل مکانیکی اضافه می‌کنند، باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

 

برای تمیزکردن زیربندی بیل مکانیکی، این مراحل را انجام دهید:

  1. ابتدا آن را در گودالی پارک کنید تا آب‌های کثیفی که ممکن است حاوی روغن یا سایر آلاینده‌ها باشند، وارد منابع آب آشامیدنی نشوند
  2. قطعات آن را جدا کنید
  3. خاک و گل قطعات را با بیل تمیز کنید
  4. سپس شست‌وشو را از لاستیک‌ها شروع کنید
  5. اگر چربی‌ها در قطعاتی تجمع کرده‌اند، آن‌ها را به‌صورت دستی حذف کنید
  6. در آخرین مرحله، تجهیزات را با آبی با فشار بالا بشویید
  7.  

روغن کاری زیربندی بیل مکانیکی

روغن برای بیل مکانیکی همانند خون برای انسان است. بیل مکانیکی با روغن می‌تواند در سطح بهینه خود حرکت و کار کند. روغن‌کاری تمام یاتاقان‌ها و اتصالات باعث می‌شود که بیل مکانیکی عملکرد بهتری داشته باشد و به دورنگه‌داشتن کثیفی از قطعات مختلف این دستگاه کمک می‌کند. دفترچه راهنمای بیل مکانیکی خود را مطالعه کنید تا اطلاعاتی درباره محل قطعاتی که به روغن‌کاری نیاز دارند و میزان روغن لازم برای آن‌ها به دست آورید.

 

تعویض قطعات خراب یا فرسوده

اگر قطعاتی خراب یا فرسوده را در طول بررسی پیدا کرده‌اید، هر چه زودتر برای تعویض آن‌ها اقدام کنید. اگر به دنبال کسب اطلاعاتی درباره قیمت قطعات بیل مکانیکی کوماتسو یا دیگر برندهای مطرح هستید، می‌توانید از طریق شماره تلفن 02155405430 با کارشناسان تیم فروش سنگین راه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

 

ایدلرها، چرخ‌دنده‌ها و غلتک‌ها بیشتر از دیگر قطعات خراب و فرسوده می‌شوند. برخی از نشانه‌های خرابی و فرسودگی قطعات که باید در نگهداری از زیربندی بیل مکانیکی به دنبال آن‌ها باشید، عبارت‌اند از:

 

  • گردشدن ایدلرهای عقبی و جلویی و چرخ‌دنده‌ها
  • ناهموارشدن، خمیدگی، تیزشدن یا هر گونه تغییر شکل قطعات
  • گیرکردن و شل‌شدن غلتک‌ها که می‌توانند به شاسی بیل مکانیکی آسیب برسانند

ایمنی در هنگام استفاده از بیل مکانیکی

 

اپراتورها باید به نحوه نگهداری از زیر و بندی بیل مکانیکی و استفاده از آن به‌خوبی مسلط باشند. آن‌ها باید تمام بخش‌های دفترچه راهنمای بیل مکانیکی بخوانند و به‌خوبی آموزش داده شوند تا تمام نکات ایمنی را رعایت کنند و رانندگی و عملکرد بهتری داشته باشد. با آموزش صحیح، اپراتورها درک خواهند کرد که چگونه نحوه رانندگی آن‌ها می‌تواند روی قطعات بیل مکانیکی هیوندای و سایر برندها تأثیر بگذارد. یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری زیربندی بیل مکانیکی، خودداری از موارد زیر است:

  • حرکت با سرعت بالا
  • حرکت معکوس
  • حرکت در سطوح شیب‌دار
  • چرخش به یکی از جهت‌ها بیشتر از جهت دیگر

اگر اپراتورها این نکات را در رانندگی رعایت کنند، زیربندی بیل مکانیکی آسیب کمتری خواهد دید.

 

عبور از مسیرهایی با وضعیت مناسب

یکی دیگر از اصول مراقبت از زیربندی بیل مکانیکی، عبور از مسیرهایی بدون ناهمواری و موانع و با وضعیت مناسب است. اگر مجبور هستید از مسیرهایی شیب‌دار عبور کنید، سعی کنید زمان سپری‌شده در این مسیرها را به حداقل برسانید تا آسیب کمتری به زیربندی بیل مکانیکی وارد شود. همانطور که می‌دانید در سراشیبی‌ها، تعادل وزن تغییر می‌کند و وزن به سمت سراشیبی دستگاه منتقل می‌شود؛ در نتیجه، سرعت ساییدگی قطعات سمت سراشیبی افزایش می‌یابد.

 

توجه به دما و شرایط محل نگهداری بیل مکانیکی

نکته دیگری که باید در مراقبت از زیربندی بیل مکانیکی رعایت کنید این است که باید از نگهداری آن در محیط‌های بسیار گرم، بسیار سرد، نرم و مرطوب خودداری کنید. همچنین اگر منطقه شما بارانی است، مطمئن شوید که باران به محل نگهداری بیل مکانیکی نفوذ نمی‌کند.

دماهای بالا می‌توانند سرعت واکنش‌های شیمیایی را افزایش دهند و به‌تبع آن، فولادهای سخت قطعات زیر زیربندی را نرم کنند. دماهای پایین نیز می‌توانند فولاد را بشکنند، باعث ازدست‌رفتن خاصیت ارتجاعی لاستیک‌ها شوند و جریان روغن لازم برای روغن‌کاری غلتک، زنجیر و سایر قطعات را کاهش دهند.

 

بررسی دوره های گازوئیل و مایعات

بررسی دوره‌های گازوئیل و مایعات، یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌های مراقبت از زیربندی بیل مکانیکی محسوب می‌شود. مطمئن شوید که گازوئیل و روغن کیفیت مناسبی دارند تا دستگاه عملکردی بهینه داشته باشد و آسیبی به قطعات آن وارد نشود. همچنین اگر مشکلی در مصرف گازوئیل وجود دارد، آن را به‌سرعت برطرف کنید. نکته مهم دیگر این است که سطح روغن را به‌صورت منظم و به‌موقع بررسی و تعویض کنید تا ساییدگی قطعات زیربندی کاهش یابد، موتور سالم بماند و عمر بیل مکانیکی افزایش یابد.

 

جمع‌بندی

زیربندی نقش مهمی را در عملیات دستگاه بیل مکانیکی ایفا می‌کند. اگر به مراقبت از زیربندی بیل مکانیکی توجه‌ای ویژه نکنید، متأسفانه نخواهد توانست شاسی خود را حرکت دهد. برنامه‌ای برای نگهداری از زیربندی با توجه به میزان استفاده خود از آن تنظیم کنید و سوابق آن را برای پیش‌بینی زمان تعویض قطعات نگه دارید. نکات ذکرشده در این مطلب و دفترچه راهنمای دستگاه را به خاطر بسپارید تا بتوانید از زیربندی به‌خوبی نگهداری کنید و طول عمر آن را افزایش دهید.

اگر به دنبال خرید لوازم یدکی بیل مکانیکی اورجینال و اصل یا سایر ماشین‌آلات راه‌سازی با قیمت مناسب هستید، حتما به سایت فروشگاهی سنگین راه مراجعه کنید. سنگین راه به عنوان نمایندگی فروش قطعات یدکی ماشین‌آلات راهسازی، محصولاتی اصل و باقیمت بسیار مناسب را به‌فروش می‌رساند. حتی اگر وارد صفحه محصول شدید و قطعه موردنظرتان را ندیدید، جایی برای نگرانی نیست! کافی با شماره‌ 02155405430 تماس بگیرید تا کارشناسان حرفه‌ای و باتجربه تیم فروش سفارش شما را ثبت کنند و نیازهای نگهداری و تعمیر شما را برآورده کنند. زیرا تمامی قطعه‌های یدکی در فروشگاه سنگین راه موجود است و می‌توانید بدون نگرانی آنها را سفارش دهید.

تیم فروش سنگین راه هم فارغ از اینکه در کجای ایران ساکن هستید، قطعات را برای شما ارسال می‌کنند.


اشتراک گذاری:
دیدگاه و پرسش
برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

درحال دریافت اطللاعات

آخرین محصولات