دسته بندی ها
ماشین آلات راهسازی

رایج ترین مشکلات بیل مکانیکی، دلایل و روش های رفع آن

رایج ترین مشکلات بیل مکانیکی

بیل مکانیکی، وسیله‌ای بسیار پرکاربرد در راهسازی است به همین دلیل سلامت وسیله‌ها و عملکرد درست آنها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ماشین سنگین، دستگاهی بسیار قدرتمند است که کارایی‌های زیادی صاحبان مشاغل دارد. در کنار قدرت زیاد، به دلیل کارهای سنگینی که انجام می‌دهد و فشار زیادی که متحمل می‌شود، احتمال بروز مشکلات بیل مکانیکی وجود دارد. بروز کوچک ترین مشکلاتی در سیستم داخلی این ماشین، تاثیر زیادی بر عملکرد آن دارد. در ادامه رایج‌ترین مشکلاتی که پیش می‌آیند را برای شما توضیح می‌دهیم.

 

کند شدن بیل مکانیکی

همانطور که می‌دانید بیل‌ مکانیکی، با استفاده از گازوئیل یا بنزین حرکت می‌کند. این ماشین‌ها به‌دلیل وابستگی به سیستم هیدرولیک و قدرت موتورشان ممکن است گاهی سرعت پایین‌تری داشته باشند و نتوانند با سرعت زیادی کار کنند. سیستم هیدرولیکی، سیستم مهم و بسیار تاثیرگذار در حرکات بیل مکانیکی و جزو مهم‌ترین لوازم بیل مکانیکی است.

چنانچه فشار این سیستم افت کند یا به هر دلیلی از تنظیم اولیه خارج شود، حرکات بیل مکانیکی کند می‌شوند. خراب شدن پمپ هیدرولیک که به پمپ مادر معروف است نیز می‌تواند حرکات بیل مکانیکی را آهسته‌تر کند. البته ضعیف شدن موتور اصلی نیز می‌تواند یکی دیگر از علل این اتفاق باشد.

 

 عیب یابی و رفع مشکل بیل مکانیکی

وقتی مشکلات بیل مکانیکی جدی می‌شوند و نمی‌توان مثل قبل از آن استفاده کرد، باید هر چه زودتر به فکر چاره‌ای برای آنها بود. بخش‌های زیادی در سیستم داخلی بیل‌های مکانیکی وجود دارد که ایجاد مشکل در هر کدام، مشکلات عدیده‌ای برای بیل مکانیکی ایجاد می‌کند. در اکثر اوقات مشکلات ایجاد در قطعات ماشین در نهایت به فروش قطعات بیل مکانیکی هیوندا و همچنین سایر برندهای تولیدکننده این محصولات، منجر می‌شود. بیان ساختار تمامی بخش‌های این سیستم بزرگ و راه‌ حل مشکلات آنها بسیار پر حجم و وقت گیر است و در حوصله این مقاله نمی‌گنجد. با این حال در ادامه معمول‌ترین مشکلات پیش آمده در این ساختار و روش‌ های رفع مشکلات بیل مکانیکی را برای شما توضیح می‌دهیم.

 

خرابی ترمزهای بیل مکانیکی

اهمیت ترمزها در ماشین‌آلات سنگین زیاد است؛ بروز هر گونه خرابی در این بخش، تاثیرات مهمی بر عملکرد کلی بیل مکانیکی می‌گذارد و می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی بیل مکانیکی باشد. بسیاری از تصادفات این ماشین‌ها به دلیل همین مشکل ایجاد می‌شوند. همانطور که می‌دانید سیستم هیدرولیک، بخش مهمی در ساختار بیل مکانیکی‌ است و تنظیم بودن و درست عمل کردن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی دیگر مخاطراتی که تنظیم نبودن فشار در سیستم هیدرولیک ایجاد می‌کند، خراب شدن عملکرد ترمزها در این دستگاه‌هاست.

در چرخ‌های این ماشین‌ها هیدروپمپ‌هایی تعبیه شده است که بخش‌های مختلفی دارند. یکی از این بخش‌ها، دیسک‌های صفحه هستند. هر گونه خرابی در این دیسک‌ها نیز می‌تواند علتی برای خراب شدن ترمز بیل مکانیکی‌ باشد.

 

روش تعمیر ترمزهای بیل مکانیکی

راننده‌های کهنه کار بیل‌های مکانیکی، اکثرا با ساختار داخلی ماشین خود آشنا هستند و ممکن است بتوانند خودشان خرابی‌ها را تعمیر می‌کنند. با این حال گاهی مشکل بسیار پیچیده‌تر از آن است که به راحتی بتوان آن را حل کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تعمیر بیل مکانیکی خود از کارشناسان این حوزه و کسانی که از ساختار بیل مکانیکی سر‌در‌می‌آورند، کمک بگیرید.

البته اگر خودتان می‌توانید بدون آسیب رساندن به ماشین آن دسته از مشکلات بیل مکانیکی که عنوان کردیم را حل کنید نیز کارتان راه می‌افتد. اولین قدم در انجام این کار شناخت کامل شما از قطعات بیل مکانیکی است. اما توصیه ما این است که حتما از متخصص این حوزه مانند کارشناسان سنگین راه ، کمک بخواهید. ضمن اینکه در صورت نیاز به تعویض قطعات مختلف این ماشین‌، فروشگاه سنگین راه به عنوان نمایندگی فروش قطعات مختلف بیل مکانیکی مانند قطعات بیل مکانیکی کوماتسو pc400 ، بیل مکانیکی 912، بیل مکانیکی ولوو 240 و... آنها را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب عرضه می‌کند.

 

دلایل لرزش دکل بیل مکانیکی

اولین دلایل ایجاد شدن لرزش در دکل بیل‌های مکانیکی، حرفه‌ای نبودن و اصطلاحا ناشی بودن راننده یا اپراتور این ماشین‌هاست. پیکور و باکت، دو بخش مهم بیل مکانیکی هستند که وقتی راننده نحوه درست کار کردن با آنها را بلد نباشد، تنها به آنها آسیب می‌زند. در ضمن اگر پیم‌ها و بوش بیل مکانیکی لق شده و از جای خودشان شل شده باشند نیز زمینه حرکات زیاد پیکور و باکت را فراهم کرده و لرزش دکل را ایجاد می‌کنند. در صورت وارد شدن هوا به داخل سیستم هیدرولیک ماشین نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد.

 

نحوه درست کردن مشکل لرزش دکل بیل مکانیکی

برای درست کردن این مشکل و به طور کلی همه مشکلات بیل مکانیکی بهتر است به کارشناسی کاربلد در این حرفه مراجعه کنید. با این حال ممکن است دوست داشته باشید خودتان مشکل ماشینتان را حل کنید. اگر مشکل لرزش دکل از مشکلاتی که عنوان کردیم باشد، می‌توانید با حل کردن این مشکلات، لرزش دکل ماشین خود را رفع کنید. اولین کاری که می‌توانید بکنید، استخدام راننده یا اپراتوری حرفه‌ای است. بعد از آن می‌توانید پیکور و باکت را در جای خود محکم کنید تا سفت شوند. با این حال بهتر است حتما از کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

مشکل کج راه رفتن بیل مکانیکی زنجیری

در قسمت‌های قبلی هم گفتیم که سیستم هیدرولیک یکی از مهم ترین بخش‌های ساختار داخلی بیل‌های مکانیکی است. تنظیم نبودن فشار درونی این سیستم مشکلات زیادی برای ماشین ایجاد می‌کند. کج راه رفتن بیل مکانیکی زنجیری نیز یکی از این مشکلات است. مشکل پیدا کردن پمپ هیدرولیک نیز می‌تواند بر مسیر حرکت بیل مکانیکی تاثیر گذاشته و باعث کج راه رفتن آن شود.

 

عیب یابی کج راه رفتن بیل مکانیکی

بهترین راه برای آگاهی از علت کج راه رفتن بیل مکانیکی این است که ماشین خود را به نزد یک کارشناس کار بلد ببرید تا مشکل اصلی و سایر علل احتمالی مشکلات بیل مکانیکی را شناسایی کند. البته اگر خودتان از سیستم داخلی چنین وسیله‌هایی سر در بیاورید و کلا توانایی تعمیر چیزی را داشته باشید، ممکن است بتوانید مشکل را حل کنید. البته این کار توصیه نمی‌شود؛ چرا که ممکن است مشکل را اشتباه تشخیص داده و به جای تعمیر بیشتر به بیل مکانیکی خود آسیب برسانید.

 

مشکل داغ کردن سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی

اگر هوا وارد سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی شود، این سیستم داغ شده و عملکرد آن دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل خرابی سیستم هیدرولیکی یکی از رایج ترین مشکلات بیل مکانیکی شناخته شده است. کم شدن ارتفاع عادی روغن در این سیستم نیز می‌تواند دمای آن را بالا ببرد. اگر مدارهای این بخش دچار آسیب شده و کوچک ترین نشتی داشته باشند نیز ممکن است سیستم را دچار داغی کنند. رادیات کولر و ریلی والف‌ها نیز با خراب شدن خود می‌توانند در داغ شدن سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی نقش داشته باشند.

 

نحوه رفع آن

برای رفع این مشکل مثل سایر مشکلات بیل مکانیکی باز هم توصیه می‌کنیم به کارشناسی خبره مراجعه کنید تا از سلامت ماشین خود مطمئن شوید. افرادی که سال‌های طولانی با بیل‌های مکانیکی کار کرده‌اند و با ساختار آنها آشنا شده‌اند، قطعا می‌توانند مشکل آنها را تشخیص داده و حتی آن را رفع کنند؛ و اگر تجربه و علم کافی در این زمینه ندارید، به هیچ وجه به ساختار ماشین دست نزنید.

 

دلایل لرزش موتور بیل مکانیکی هنگام جابجایی

در قسمت قبلی گفتیم اگر هوا وارد سیستم هیدرولیک شود، دمای آن بالا می‌رود و اصطلاحا داغ می‌کند.البته ورود هوا به سیستم هیدرولیک به‌طور مستقیم بر لرزش موتور تأثیر نمی‌گذارد. لرزش موتور می‌تواند ناشی از مشکلات سیستم سوخت‌رسانی، ناپایداری در احتراق، یا مشکلات مکانیکی باشد. سوپاپ‌ها نیز باید در جای درست خود قرار بگیرند و اگر این مسئله درسن نباشد، موتور بیل مکانیکی دچار لرزش‌های زیادی می‌شود. در بیل‌های مکانیکی بخش سیستم انژکتور، سوخت ( که اکثرا گازوئیل است) لازم را دریافت می‌کند؛ حال اگر این فرآیند دچار اختلال شود ممکن است موتور دچار لرزش شود.

 

نحوه حل مشکل لرزش موتور بیل مکانیکی

برای حل کردن لرزش موتور بیل مکانیکی می‌توانید هوای درون سیستم هیدرولیک را خارج کرده و جلوی ورود هوا را بگیرید. اگر باز هم مشکل رفع نشد بهتر است از درست بودن جای سوپاپ‌ها مطمئن شوید.  اگر باز هم رفع نشد، سیستم انژکتور را چک کنید. البته ما به شما توصیه می‌کنیم بیل مکانیکی خود را نزد یک کارشناس خبره ببرید تا به خاطر تشخیص اشتباه خود مشکل ماشین را بزرگتر نکنید. تشخیص اشتباه جزو مشکلات رایج بیل مکانیکی است.

 

علت زوزه کشیدن بیل مکانیکی هنگام عملیات

تنظیم نبودن فشار درونی سیستم هیدرولیک و وارد شدن هوا به آن بزرگترین علت زوزه کشیدن بیل مکانیکی‌ها در هنگام کار کردن است. استفاده از روغن‌های بی کیفیت و بدون استاندارد در این سیستم نیز می‌تواند علت زوزه کشیدن بیل مکانیکی باشد. به طور کلی علت زوزه کشیدن بیل‌های مکانیکی در حین کار کردن به مشکل داشتن سیستم هیدرولیک آن برمی‌گردد. البته اگر دقت کرده باشید اکثر مشکلات بیل مکانیکی از خرابی سیستم هیدرولیکی آن نشات می‌گیرند.

 

مشکلات الکتریکی بیل مکانیکی

بیل‌های مکانیکی، علاوه بر قسمت‌های فلزی و ساختار هیدرولیکی آن، سیستم‌های الکترونیکی نیز دارد. این سیستم‌ها حرکت کردن بیل مکانیکی را مدیریت کرده و این فرآیند را ساده‌تر می‌کند. ایجاد شدن هر گونه مشکلی در این سیستم می‌تواند به علت خرابی مدارهای آن باشد. کوتاه شدن اتصال این مدار، باز شدن و ضعیف شدن این مدارها از جمله عیوبی هستند که معمولا برای این سیستم‌ها ایجاد می‌شوند.

 بیل مکانیکی‌ها، سنسورهایی برای دقت داشتن در کارهای خود دارند. این سنسورها جزو سیستم الکترونیکی بیل‌ها هستند و خرابی آنها نیز می‌تواند باعث مشکلات الکترونیکی شود. برای جلوگیری از خراب شدن و آسیب دیدن این بخش‌ها، بهتر است به صورت دوره‌ای آن قطعات را تعویض کنید.

 

عیب یابی نقص در سیستم تعلیق

کار اصلی سیستم تعلیق بیل‌های مکانیکی، جذب کردن لرزش‌ها و ضربات وارده بر قطعات داخلی آنها است. خراب شدن این سیستم می‌تواند آسیب‌های جدی به بیل مکانیکی بزند. برای عیب یابی کردن مشکلات این بیل‌های مکانیکی بهتر است ابتدا موتور آن را مورد بررسی قرار دهید. میزان روغن موتور و تمامی جزئیات درونی موتورها را با دقت نگاه کنید تا بتوانید مشکل داشتن آنها را متوجه شوید.

 

نقص در سیستم خنک کننده

بیل مکانیکی‌، ساعت‌های کاری طولانی دارد و معمولا در طول روز و زیر گرمای خورشید کار می‌کند. کار کردن موتور به خودی‌خود گرمای زیادی تولید می‌کند و برخورد گرمای خورشید به کاپوت بیل مکانیکی این گرما را بیشتر می‌کند. افزایش بیش از حد دما در حوالی موتور، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به آن بزند. به همین دلیل لازم است بیل‌های مکانیکی حتما سیستم خنک کننده درست و حسابی داشته باشند. به دلیل اهمیت بالای این سیستم هر گونه مشکلی در این سیستم باید خیلی زود رفع شود و حتی در صورت لزوم این سیستم را تعویض کنید.

 

دلایل هواگیری بیل مکانیکی

هواگیری کردن بیل‌های مکانیکی بیشتر به شلنگ این ماشین‌ها برمی‌گردد. اگر سر شلنگ‌ها و شلنگ‌های ورودی بیل مکانیکی به خوبی آب‌بندی نشده باشند، باید برای جلوگیری از آسیب دیدن بیل مکانیکی آن را هواگیری کنید. مشکل پیدا کردن و آسیب دیدن شلنگ وکیوم نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود که برای جلوگیری از آن نیز انجام هواگیری توصیه می‌شود. بروز مشکل در پرس شدن شلنگ‌ها نیز می‌تواند از دلایل هواگیری باشد.

 

برای عیب یابی بیل مکانیکی به کجا مراجعه کنیم؟

سنگین راه، با بیش از 20 سال سابقه کاری است که در زمینه لوازم یدکی ماشین‌هایی مثل بیل مکانیکی فعالیت دارد. تمامی لوازمی که برای بیل مکانیکی نیاز دارید در فروشگاه سنگین راه به فروش می‌رسد؛ اگر قطعه‌ای را خواستید که در سایت نبود، نگران نباشید، کافی است با شماره تلفن  02155405430 با کارشناسان تیم فروش تماس بگیرید و قطعه موردنظر را سفارش دهید؛ همچینن می‌توانید اگر سوالی درباره این محصولات و انواع خرابی‌ های بیل مکانیکی دارید نیز از کارشناسان تیم فروش، بپرسید. برای عیب یابی بیل مکانیکی و حل کردن مشکلات بیل مکانیکی نیز می‌توانید از متخصصان سنگین راه کمک گرفته و از دانش و تجربه آنان استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

بیل مکانیکی، یکی از مهم‌ترین ماشین‌آلات راهسازی است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای بسیار زیادی برای دولت و مردم دارد. در این مقاله چند مورد از معمول ترین مشکلات این ماشین‌ها را برای شما عنوان کردیم. برای حل کردن آنها نیز به شما توصیه می‌کنیم به کارشناسان این زمینه مراجعه کنید؛ البته اگر خودتان از عملکرد و ساختار این دستگاه سردرمی‌آورید می‌توانید خودتان به این کار اقدام کنید.


اشتراک گذاری:
دیدگاه و پرسش
برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

درحال دریافت اطللاعات

آخرین محصولات